UZ Gent verbetert zorg met QuestManager: Efficiënt & Patiëntgericht

Organisatie:
UZ Gent

Zorgsector:
Ziekenhuis

Geïmplementeerde oplossing:

Vraagstuk

Het Universitair Ziekenhuis Gent (UZ Gent) is een van de grootste en meest gespecialiseerde ziekenhuizen in Vlaanderen. Met bijna 7.000 medewerkers biedt het UZ Gent  kwalitatieve en hooggespecialiseerde zorg in alle medische disciplines.

Van papier naar digitaal

Het UZ Gent gebruikt QuestManager sinds 2022. De IT-afdeling coördineert de implementatie van QuestManager binnen de medische diensten. De afdeling werkt altijd op verzoek van een medische dienst, maar deelt ook kennis met andere medische diensten.

Voor een goede implementatie  waken ze over deze prioriteiten:

  • Patiëntgerichtheid: vóór de implementatie wordt nagegaan welke meerwaarde het gebruik van digitale vragenlijsten heeft voor de patiënten. Het is belangrijk om die voordelen met de patiënten te delen zodat ze gemotiveerd zijn om de vragenlijsten in te vullen.
  • Gebruiksvriendelijkheid en integratie: voor de patiënt is het van belang om alle informatie binnen een laagdrempelig portaal terug te vinden. Het UZ Gent gebruikt een patiëntenportaal waar de patiënten informatie over hun aandoening en behandeling kunnen consulteren. De vragenlijsten maken daar deel van uit. . De patiënten kunnen de vragenlijsten binnen het portaal invullen en er ook de resultaten bekijken. Alle informatie staat dus netjes gebundeld.

Het patiëntenportaal is voorzien van het landelijke loginmechanisme, de Belgische Federal Authentication Service, dat ook door andere overheidsdiensten wordt gebruikt, bv. de belastingdienst, banken, verzekeringen, mutualiteiten, enz. Deze login-methode is goed gekend bij de burger en werkt zeer eenvoudig. Dat verlaagt de drempel om in te loggen en de vragenlijsten in te vullen. Het UZ Gent behaalt mede hierdoor een hoge respons van 65 procent..

PsoPlus: de Value Based Healthcare-benadering

Het UZ Gent gebruikt QuestManager onder meer voor zijn gespecialiseerde psoriasisconsultaties, PsoPlus®. Een mooi voorbeeld van de Value Based Healthcare-benadering.

De zorgverleners verzamelen via QuestManager relevante patiëntengegevens, al dan niet aan de hand van gevalideerde vragenlijsten. Die gegevens gebruiken ze voor de geïntegreerde klinische opvolging van de patiënten.

Voordelen voor patiënten en zorgverleners:

  • Een persoonlijke benadering: door al voor het eerste consult relevante patiënten informatie te verzamelen, stemmen de zorgverleners hun aanpak precies af op de behoeften en de context van de patiënten. Dat helpt om gepersonaliseerde behandelplannen te ontwikkelen. In het geval van  PsoPlus wordt de informatie verzameld via vragenlijsten in QuestManager. Uit de antwoorden leiden de zorgverleners een aantal indicatoren af.  Via de toepassing delen ze ook informatie over zelfzorg en andere instructies met de patiënt.
  • Optimalisatie van middelen: door vooraf informatie te verzamelen, verlopen de consultaties efficiënter en blijft er meer tijd vrij om in te gaan op de specifieke behoeften van de patiënten.
  • Herkenbaarheid: alle diensten van het UZ Gent gebruiken het patiëntenportaal mijn.uzgent.be. Vele patiënten kennen het portaal dus al. Ze vinden er informatie van alle diensten waar ze opgevolgd worden.
  • Procesverandering: vragenlijsten digitaliseren is een complex proces. Er moet vooraf goed over de implementatie worden nagedacht. Die gaat verder dan de vervanging van een papieren vragenlijst door een digitale versie. Het hele proces, van de uitnodiging van de patiënten tot de analyse van de gegevens, wordt gedigitaliseerd. Om dit proces te laten slagen is het van belang dat de medische diensten de werkwijze omarmen. Een goede implementatie zorgt voor een efficiëntere en nauwkeurigere samenwerking, verbetert de kwaliteit van de zorg en bespaart kosten.
  • Samenwerking tussen meerdere belanghebbenden: patiënten, de mensen om hen heen,  medisch specialisten en patiëntenverenigingen worden bij de implementatie betrokken. Zo wordt het proces optimaal uitgewerkt en sluit het zo goed mogelijk aan bij de behandeling.

Toekomst

Het UZ Gent wil de extramurale zorg verder ontwikkelen omdat het zorglandschap verandert door personeelstekort en beperkte financiële middelen.  Maar het ziekenhuis wil niet inleveren op kwaliteit.  QuestManager is een belangrijke tool voor deze transitie. Het UZ Gent wil het gebruik van QuestManager dus verder uitbreiden.

Wat zijn de voordelen van QuestManager?

Het gebruik van QuestManager heeft voordelen voor het ziekenhuis, de specialist en de patiënt. Voor het ziekenhuis is het een efficiënte en betrouwbare manier om informatie te delen en data over de patiënt te verzamelen. Die data worden gebruikt om zorgprofessionals een beter inzicht te geven in de zorgbehoeften van patiënten. De uitkomsten helpen om een consult efficiënt te laten verlopen. Er komt meer tijd vrij voor onderwerpen die er voor de patiënt echt toe doen.  De specialist heeft al voor het eerste consult een zicht op het welzijn van de patiënt en kan vooraf inschatten op welke vlakken hij nood heeft aan hulp. Zo kan de patiënt doelgericht worden geholpen, op maat van zijn behoeften.

Andere sterke eigenschappen van QuestManager bij het UZ Gent:

  • Uitgebreide integratiemogelijkheden met een bestaand patiëntenportaal.
  • De mogelijkheid om geautomatiseerd vragenlijsten klaar te zetten zonder extra handelingen door de zorgprofessionals.
  • Styling binnen de QuestManager-omgeving is aan te passen aan de look-and-feel van het UZ Gent.
  • Slimme QuestManager-dashboarding die zorgprofessionals helpt om te focussen op de juiste uitkomsten van een ingevulde vragenlijst.
  • Breed scala aan mogelijkheden om geavanceerde vragenlijsten te bouwen.
  • Verregaande data-extractie en inclusie in bestaande medische systemen.

 

 

Bekijk meer cases

GGz Breburg: QuestManager als bron voor samen beslissen
GGz Breburg: QuestManager als bron voor samen beslissen
UZ Gent verbetert zorg met QuestManager: Efficiënt & Patiëntgericht
UZ Gent verbetert zorg met QuestManager: Efficiënt & Patiëntgericht
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.