Vraagstuk
Het Universitair Ziekenhuis Gent (UZ Gent) is een van de grootste en meest gespecialiseerde ziekenhuizen in Vlaanderen. Met bijna 7.000 medewerkers biedt het UZ Gent kwalitatieve en hooggespecialiseerde zorg in alle medische disciplines.
Van papier naar digitaal
Het UZ Gent gebruikt QuestManager sinds 2022. De IT-afdeling coördineert de implementatie van QuestManager binnen de medische diensten. De afdeling werkt altijd op verzoek van een medische dienst, maar deelt ook kennis met andere medische diensten.
Voor een goede implementatie waken ze over deze prioriteiten:
- Patiëntgerichtheid: vóór de implementatie wordt nagegaan welke meerwaarde het gebruik van digitale vragenlijsten heeft voor de patiënten. Het is belangrijk om die voordelen met de patiënten te delen zodat ze gemotiveerd zijn om de vragenlijsten in te vullen.
- Gebruiksvriendelijkheid en integratie: voor de patiënt is het van belang om alle informatie binnen een laagdrempelig portaal terug te vinden. Het UZ Gent gebruikt een patiëntenportaal waar de patiënten informatie over hun aandoening en behandeling kunnen consulteren. De vragenlijsten maken daar deel van uit. . De patiënten kunnen de vragenlijsten binnen het portaal invullen en er ook de resultaten bekijken. Alle informatie staat dus netjes gebundeld.
Het patiëntenportaal is voorzien van het landelijke loginmechanisme, de Belgische Federal Authentication Service, dat ook door andere overheidsdiensten wordt gebruikt, bv. de belastingdienst, banken, verzekeringen, mutualiteiten, enz. Deze login-methode is goed gekend bij de burger en werkt zeer eenvoudig. Dat verlaagt de drempel om in te loggen en de vragenlijsten in te vullen. Het UZ Gent behaalt mede hierdoor een hoge respons van 65 procent..
PsoPlus: de Value Based Healthcare-benadering
Het UZ Gent gebruikt QuestManager onder meer voor zijn gespecialiseerde psoriasisconsultaties, PsoPlus®. Een mooi voorbeeld van de Value Based Healthcare-benadering.
De zorgverleners verzamelen via QuestManager relevante patiëntengegevens, al dan niet aan de hand van gevalideerde vragenlijsten. Die gegevens gebruiken ze voor de geïntegreerde klinische opvolging van de patiënten.