Martini-Klinik Hamburg verbetert prostaatkankerbehandeling met digitale PROMs en QuestManager

Organisatie:
Martini-Klinik Hamburg

Zorgsector:
Ziekenhuis

Geïmplementeerde oplossing:

Het vraagstuk

De Martini-Klinik aan het Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, internationaal erkend als specialistisch centrum voor prostaatkankerbehandeling, maakt gebruik van QuestManager van Lighthouse Software voor het verzamelen van patiënt gerapporteerde uitkomsten (PROMs). Met deze digitale oplossing worden behandelresultaten, herstel en patiënttevredenheid systematisch en automatisch geregistreerd, met als doel de kwaliteit van zorg en administratieve processen verder te verbeteren. 

De kliniek verzamelt al sinds 1992 uitkomstgegevens om de patiëntenzorg zowel therapeutisch als procesmatig te optimaliseren. Met QuestManager is dit proces volledig gedigitaliseerd en gestandaardiseerd. Patiënten ontvangen op vaste momenten vragenlijsten die zijn afgestemd op de ICHOM-standaarden voor prostaatkanker. Deze kunnen eenvoudig thuis of op locatie worden ingevuld via smartphone, tablet of pc. Complexere vragenlijsten worden samen met een zorgverlener in de kliniek doorgenomen. 

Volgens Detlef Loppow, directeur van de Martini-Klinik, draagt de integratie van QuestManager bij aan efficiëntere processen en minder barrières bij het meten van uitkomsten: 

“De resultaten van de patiënten vragenlijsten leveren een belangrijke bijdrage aan het verder optimaliseren van de kwaliteit van de behandeling.” 

 

 

EPD-integratie en datavisualisatie 

QuestManager is geïntegreerd met het elektronisch patiëntendossier (EPD) van de Martini Klinik.Hierdoor wordt patiënt informatie uit het EPD automatisch gebruikt voor het uitsturen en verwerken van vragenlijsten. Dit zorgt ervoor dat zorgverleners geen handmatige handelingen hoeven te verrichten om patiënten in QuestManager aan te maken. De resultaten van ingevulde vragenlijsten worden automatisch teruggekoppeld naar het EPD en zijn direct beschikbaar voor de zorgvelener voor evaluatie. Via een overzichtelijk dashboard krijgt het behandelteam inzicht in waar behandelingen goed verlopen en waar bijsturing nodig is. Deze uitkomsten worden ook gebruikt in de spreekkamer met de patiënt voor shared decision making. 

Zoals Mark Mol, Customer Success Manager bij Lighthouse Software, toelicht: 

“QuestManager biedt de Martini-Klinik de mogelijkheid om patiënten die langdurig onder behandeling staan, gedurende een langere periode op een geautomatiseerde wijze te monitoren. 

Het systeem is zodanig ingericht dat er door de Martini-Klinik specifieke meettrajecten kunnen worden opgesteld, die zich over meerdere jaren – in sommige gevallen zelfs decennia – kunnen uitstrekken. Binnen deze trajecten vraagt QuestManager op vaste, vooraf gedefinieerde momenten automatisch relevante informatie bij de patiënt op. 

Dankzij deze automatisering worden zorgverleners aanzienlijk ontlast van administratieve werkzaamheden. In plaats daarvan kunnen zij hun aandacht volledig richten op de inhoudelijke resultaten en de medische implicaties van de door patiënten verstrekte informatie. De verzamelde gegevens worden door QuestManager geanalyseerd en vertaald naar overzichtelijke en gestructureerde rapportages. Deze analyses worden gepresenteerd in een helder dashboard, waarmee zorgprofessionals snel inzicht krijgen in trends, ontwikkelingen en individuele patiëntuitkomsten. 

Op deze manier ondersteunt QuestManager zowel de efficiëntie van de zorgprocessen als de kwaliteit van de langetermijnbegeleiding van patiënten. 

Bekijk meer cases

Martini-Klinik Hamburg verbetert prostaatkankerbehandeling met digitale PROMs en QuestManager
Martini-Klinik Hamburg verbetert prostaatkankerbehandeling met digitale PROMs en QuestManager
Brandwondenzorg Nederland zet in op waardevolle zorg met uitkomstenmetingen
Brandwondenzorg Nederland zet in op waardevolle zorg met uitkomstenmetingen
De Waag – Pionier in forensische GGZ met QuestManager
De Waag – Pionier in forensische GGZ met QuestManager