GGz Breburg: QuestManager als bron voor samen beslissen

Organisatie:
GGz Breburg

Zorgsector:
Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ)

Geïmplementeerde oplossing:

Vraagstuk

GGz Breburg is een ggz-aanbieder in de regio Midden- en West-Brabant die zowel basis ggz als specialistische ggz aanbiedt voor een brede doelgroep. De cliënt en het netwerk staan hierbij centraal. De behandeling wordt afgestemd op de wensen en mogelijkheden van de cliënt. Daarom neemt de cliënt zoveel mogelijk eigen regie in zijn/haar herstel. Voor het meten van herstel en als informatiebron bij het samen beslissen over behandelkeuzes maakt GGz Breburg gebruik van QuestManager.

De strategische koers van GGz Breburg is gericht op het waarborgen van kwalitatief goede en toegankelijke geestelijke gezondheidszorg (ggz). Belangrijke punten uit deze koers zijn: hulpvraag gericht werken aansluitend op de unieke behoeften van de cliënt en het netwerk, samenwerken met cliënten, naasten en andere zorgaanbieders & netwerkpartners in de regio, vraaggerichte aanpak dichtbij de cliënt en het netwerk en de inzet van technologie als hulpmiddel.

Mentale Gezondheidscentra

Aansluitend op de strategische koers is de afgelopen tijd met de komst van Mentale Gezondheidscentra (MG’s) ggz-expertise dichter naar burgers gebracht, met als doel om vraaggericht sneller passende behandeling of ondersteuning te leveren. Hierin is de eerste stap het Verkennende Gesprek (VG), waarbij met burger en netwerk de hulpvraag, als onderdeel van het verhaal, wordt verkend. Op basis van deze verkenning wordt samen gekeken welke hulp nodig en passend is, dit kan zowel binnen als buiten de ggz zijn. Als ggz hulp nodig is zijn er meerdere opties. Als dit bij GGz Breburg is, kan het gaan om basis of specialistische ggz in het MG of specialistische behandeling in een expertise centrum.

Voorlopers in onderzoek

GGz Breburg zet vragenlijsten (ROM) in via QuestManager zowel in de Mentale Gezondheidscentra als expertise centra. Margot Metz geeft aan: ‘Het gebruik van vragenlijsten is helpend om de voortgang in het herstel helder in beeld te krijgen, dit te bespreken met de cliënt en op basis hiervan samen passende keuzes over de behandeling te maken. Op groepsniveau wordt uitkomstinformatie gebruikt om van te leren en ook (met toestemming van de cliënt) voor onderzoek’. GGz Breburg monitort het brede perspectief op herstel vanuit cliëntperspectief op een positieve wijze via het herstelinstrument de Individual Recovery Outcomes Counter (I.ROC). Hiervan is er inmiddels ook een Nederlandse versie namelijk de Youth Recovery Oucomes Counter (Y.ROC). Margot gaat verder: ‘Beide instrumenten worden in QuestManager op een mooie en begrijpelijke wijze gevisualiseerd in een spinnenweb. Daarnaast worden (passend bij de doelgroep) via QuestManager ook klachtenlijsten ingezet’. GGz Breburg gebruikt QuestManager ook voor het meten van cliënttevredenheid en praktijkgericht onderzoek.

Het gebruik van QuestManager binnen GGz Breburg

Margot Metz vertelt meer over het gebruik van QuestManager binnen GGz Breburg: “Door het werken met QuestManager zijn voor ons laagdrempelige mogelijkheden beschikbaar om cliënten en betrokkenen op verschillende plekken meetinstrumenten te laten invullen en de resultaten op een begrijpelijke manier visueel te presenteren. Het systeem heeft veel mogelijkheden en is gekoppeld aan het EPD en eHealth platform. Ook hebben we het systeem zo ingericht dat per doelgroep, met één druk op de knop, meetinstrumenten op meerdere meetmomenten worden klaargezet. Hulpverleners kunnen via het EPD direct de meetresultaten via duidelijke grafieken inzien en bespreken met de cliënt. Cliënten kunnen hun ROM uitkomsten inzien via het eHealth platform in QuestManager. In één oogopslag zien cliënt en behandelaar hoe het herstel verloopt.”. Immers uit onderzoek* blijkt dat cliënten ROM als informatiebron bij samen beslissen waarderen, mits de vragenlijsten niet te lang zijn, aansluiten bij de hulpvraag en uitkomsten ook besproken worden.

*Meer over dit onderzoek lees je hier

Bekijk meer cases

Van vragenlijst tot dashboard: De reis van je data
Van vragenlijst tot dashboard: De reis van je data
Data als sleutel tot betere zorg
Data als sleutel tot betere zorg
DashboardManager – De perfecte oplossing voor uw BI-behoeften in de zorg
DashboardManager – De perfecte oplossing voor uw BI-behoeften in de zorg