10 jaar patiëntenzorg met QuestManager bij Dimence Groep

Organisatie:
Dimence Groep

Zorgsector:
Geestelijke gezondheidszorg (ggz)

Geïmplementeerde oplossing:

Vraagstuk

Bij Dimence Groep, een ggz-organisatie in Oost-Nederland voor mentale gezondheid en welzijn, wordt QuestManager gebruikt voor diverse doeleinden. Voorbeelden hiervan zijn ROM (Routine Outcome Monitoring), onderzoek en diagnostiek. De Dimence Groep gebruikt QuestManager al meer dan 10 jaar voor meer dan 100.000 cliënten. Erik de Groot (Senior stafadviseur Ontwikkeling en Innovatie) en René Rust (Hoofd Digitalisering) van Dimence Groep vertellen over hun ervaringen met QuestManager en hoe het bijdraagt aan de kwaliteit van de zorg.

ROM & Data-analyse

QuestManager ondersteunt het ROM-proces door meetinstrumenten periodiek en tijdig aan te bieden. De uitkomsten worden door de behandelaar, samen met de cliënt (en de naasten) besproken. Daarnaast wordt de data, die verzameld is via QuestManager, gebruikt voor data-analyse en eventueel voor wetenschappelijk onderzoek.

Flexibel en Betrouwbaar

QuestManager bewijst zich als een waardevolle tool voor Dimence Groep door de stabiliteit, flexibiliteit en betrouwbaarheid. De applicatie ondersteunt diverse doeleinden: van diagnostiek en behandelmonitoring (ROM) tot wetenschappelijk onderzoek. Teams binnen Dimence Groep ervaren dagelijks de voordelen van QuestManager. Een voorbeeld van de flexibiliteit van QuestManager is de mogelijkheid om zelf vragenlijsten te ontwikkelen of aan te passen aan de specifieke behoeften van de doelgroep, de behandeling of het onderzoek. Zo kan Dimence Groep inspelen op nieuwe ontwikkelingen en innovaties in de ggz, zoals herstelgericht werken, risicotaxatie en digitale behandeling.

 

Goede mogelijkheden van technische integraties

Een belangrijk voordeel is de integratiemogelijkheid met andere systemen. Zorgverleners hebben via het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) directe toegang tot relevante vragenlijsten, uitslagen en rapportages. Dimence Groep heeft voor cliënten QM geïntegreerd in de klantreis en het cliëntportaal. In het cliëntportaal biedt Dimence Groep de cliënt toegang tot het medisch dossier. Ook heeft de client via deze weg toegang tot de vragenlijsten vanuit Questmanager die tijdens het behandelproces ingevuld moeten worden. Als de cliënt de vragenlijst(en) heeft ingevuld, zien zij de resultaten daarvan in een cliëntrapportage, zodat zij daarmee feedback krijgen over hoe het met hen gaat.

Deze integratie tussen het EPD, QuestManager en het clientportaal wordt mogelijk gemaakt door de uitgebreide koppel mogelijkheden (FHIR, API’s) van QuestManager. Het tijdig klaarzetten van nieuwe vragenlijsten in het behandelproces is ook geautomatiseerd. De behandelaar hoeft hier zelf niet aan te denken. Dit scheelt in de administratieve lasten en maakt ook dat vragenlijsten tijdig worden ingevuld.

Eigen vragenlijsten

Een ander voordeel is dat QuestManager de mogelijkheid biedt om zelf vragenlijsten te ontwikkelen of aan te passen aan de specifieke behoeften van de doelgroep, de behandeling of het onderzoek.

Thubble: Een Succesverhaal

Een voorbeeld van een succesvolle toepassing van QuestManager is Thubble, de digitale behandelservice van Dimence Groep. Thubble biedt online behandeling voor verschillende psychische klachten, waarbij de cliënt mede het tempo en de intensiteit bepaalt. Thubble maakt intensief gebruik van QuestManager voor het afnemen van ROM-vragenlijsten, die een essentieel onderdeel zijn van de behandeling.

Toekomstvisie

‘Het is fijn dat Lighthouse een duidelijke visie heeft voor de doorontwikkeling van QuestManager. Nieuwe versies en nieuwe technologieën zijn belangrijk’, geven Erik en René aan. ‘Het product moet bij de tijd blijven en dit zien we terug bij Lighthouse. De samenwerking is laagdrempelig en we kunnen makkelijk communiceren. Het is fijn om contact te hebben met elkaar over de gewenste ontwikkelingen’.

Tips voor andere instellingen

Aan nieuwe organisaties die nog op zoek zijn naar een digitale tool voor het afnemen van vragenlijsten en/of meetinstrumenten, zouden Erik en René het volgende advies geven:

  • Inventariseer je wensen en behoeften en maak een duidelijk plan. Het voordeel van QuestManager is dat het breed inzetbaar is voor meerdere doeleinden en gebruikersgroepen. Haal eruit wat erin zit.
  • Overweeg of je de vragenlijsten zelf wil bouwen of zou willen uitbesteden.
  • Onderzoek welke integratiebehoeften er zijn, bijvoorbeeld naar het EPD, een datawarehouse of op gebied van het uitwisselen van informatie naar cliënten toe.

Bekijk meer cases

Van vragenlijst tot dashboard: De reis van je data
Van vragenlijst tot dashboard: De reis van je data
Data als sleutel tot betere zorg
Data als sleutel tot betere zorg
DashboardManager – De perfecte oplossing voor uw BI-behoeften in de zorg
DashboardManager – De perfecte oplossing voor uw BI-behoeften in de zorg