Vraagstuk
Brandwondenzorg Nederland en Lighthouse Software werken samen om de kwaliteit van de patiëntgerichte zorg in de brandwondencentra naar een nog hoger niveau te tillen. Om dit te kunnen realiseren, maken alle brandwondencentra in Nederland gebruik van QuestManager van Lighthouse Software voor het meten van patiëntgerapporteerde uitkomsten.
De Nederlandse brandwondenzorg doet het goed. Heel goed. Toch valt er nog veel te winnen als het gaat om patiëntgerichte zorg en shared decision-making, volgens Lotte van Dammen, projectcoördinator van de uitkomstenregistratie Burn Centers Outcome Registry the Netherlands (BORN): “Nieuwe digitale innovaties bieden steeds meer kansen om de patiëntenzorg kwalitatief nog beter én vooral persoonlijker te maken. BORN is opgezet om de kwaliteit van zorg en leven van de patiënt verder te verbeteren. Dit doen we door systematisch uitkomsten van zorg, die voor de patiënt belangrijk zijn, te meten en te registreren. Hierdoor wordt het mogelijk de behandelplannen nog nauwkeuriger af te stemmen op de behoeften en wensen van de patiënt.”
Uitkomsten meten
“Alle volwassen patiënten die in één van onze brandwondencentra onder behandeling zijn, wordt gevraagd deel te nemen aan het programma. De patiënt ontvangt dan op vaste momenten vragenlijsten over de kwaliteit van leven, psychisch en lichamelijk functioneren, participatie, werk, pijn en littekens. De uitkomsten zijn direct inzichtelijk voor betrokken artsen en verpleegkundigen, zodat men weet waar het al wel of nog niet goed gaat met de patiënt, en hoe dit tijdens de behandeling verandert. Op basis daarvan kan het behandelplan eventueel aangepast worden.”
Om deze gegevens te kunnen verzamelen, maakt BORN gebruik van QuestManager, een softwareoplossing van Lighthouse Software die ontwikkeld is voor het digitaal verwerken en automatisch analyseren van uitkomstenmetingen, zoals PROMs.